Středa 31. 5. 2023
Jan Skála na startu Rally Bohemia s Citroënem C3 WRC!
Před nedávnem se v českém rallyovém prostoru objevila zpráva, která fanouškům dávala naději na účast vozu Ford Puma Rally1 na blížící se Bohemia rally. Tento vůz se ale na Bohemce nakonec neobjeví. Není to však proto, že by jeho provozovatel, tedy britský tým M-Sport, účast skrečoval. Celý příběh včetně jeho rozuzlení si můžete přečíst na následujících řádcích.
Jak vůbec celá akce vznikala? Před několika měsíci organizátoři Rally Bohemia kontaktovali závodníka a podnikatele Jana Skálu, který má dobré kontakty v továrních týmech, s přáním, zda by bylo možné zajistit vůz Rally1 na start Bohemky. Honza je známý tím, že rád domlouvá věci, nad kterými jiní kroutí hlavou, a tato myšlenka do toho přesně zapadala. Tak souhlasil. A jak se vlastně takový start domlouvá? O tom už se rozpovídá sám Honza.
„Ano, na pozadí této akce jsem byl já. Ono asi na světě nebude moc lidí, kterým by to auto půjčili. Respektive kromě jezdců MS ho ještě nepůjčili nikdy nikomu. Já jsem využil toho, jakou mám u M-Sportu pozici, díky mojí firmě RaceX, a Malcolma Wilsona jsem přesvědčil. Pronájem jsme tedy měli schválený, auto zarezervované, a díky podpoře partnerů Bohemky a mým možnostem jsme složili půlku rozpočtu. Zkusili jsme nahodit tiskovou zprávu, já jsem po 10 letech nechal vytvořit prezentaci pro sponzory a vyrazili jsme shánět tu druhou půlku rozpočtu,“ odkrývá pozadí akce Jan Skála.
Asi i méně zkušeným rallyovým fanouškům je jasné, že náklady na pronájem Pumy jsou opravdu vysoké a označit je za astronomické není žádné přehánění. Zbylou část rozpočtu byla tedy snaha „dolepit“ jak podporou od místního importéra Fordu, tak třeba eventem s Pumou před samotným závodem a samozřejmě i reklamní plochou na voze, kde byly netradičně do balíčku zdarma zahrnuty i reklamní plochy na všech zbývajících startech Honzy v této sezoně, protože si je měl stejně v plánu financovat sám.
„Postupně jsem zaúkoloval snad všechny známé, o kterých jsem věděl, že dříve dokázali pro jiné jezdce sehnat nějaké peníze na závody. Všichni, co mě znají, tak ví, jak jsem k tomuto způsobu financování závodů skeptický, ale myslel jsem si, že na takto zajímavé auto něco seženeme. Realita byla ale taková, že nikdo nesehnal vůbec nic. Jeden známý mi říkal, že si dokonce chvílemi připadal jako podomní prodejce levné energie a dluhopisů. Divná doba… Všehovšudy mi příspěvěk přislíbil jeden můj kámoš Standa. Ale to bylo spíše z lítosti, když viděl, jakou z toho mám depresi. Nicméně v měřítku k celkové sumě jsme z té druhé půlky neměli skoro nic. A to jsem ještě dostal v M-Sportu hodně dobrou cenu, protože tam mám malinko jiné postavení než běžní zákazníci,“ popisuje situaci Jan Skála.
Neúprosná realita se tedy ukazovala čím dál zřetelněji a když se přiblížil termín, kdy se pronájem Pumy musel buď potvrdit (a zaplatit záloha) nebo zrušit, bylo jasné, že tahle příležitost bohužel spadne pod stůl. Kulaté jubileum slavné Bohemia rally start Fordu Puma Rally1 tedy neozdobí. Zklamání? Samozřejmě ano a obrovské!
„Pro mě to byl aspoň signál, že jsem se před lety vydal správnou cestou, když si na vše vydělávám sám. Já ty peníze prostě shánět neumím, tak jak to umí ostatní. Nechtěli jsme ale české fanoušky připravit o pěkné auto na startu Bohemky, když už jsme je nažhavili tou tiskovkou, a tak se rozjelo další shánění. Tentokrát s příhlednutím k tomu, co jsme schopni reálně dát dohromady a bez pomoci ostatních,“ pokračuje zarputile Jan Skála.
Nevzdat se, a ještě zkusit zabojovat, taková byla reakce na neúspěšný pokus dostat auto poslední světové specifikace na české tratě. Samozřejmě už nemohlo jít o auto kategorie Rally1, protože ani Toyota ale ani Hyundai svá auta nikomu kromě posádek MS ani náhodou nepůjčují. Pozornost se tedy stočila k předchozí generaci, tedy k posledním autům, která mají ten kouzelný přídomek WRC.
Celkem logicky vyvstal nápad oživit spolupráci s týmem 2C Competition a půjčit Hyundai i20 Coupe WRC, se kterým měla před pár lety posádka Skála – Skořepa absolvovat Pražský rallysprint. Do této akce tehdy na poslední chvíli, v době kdy už ve Francii naložili auto, „hodil vidle“ covid. Jenže ani tady se bohužel nezablýsklo na lepší časy. Auto, o které se jednalo, bylo totiž tím posledním speciálem, se kterým ve svém životě závodil Ken Block. Ten jak známo, nedávno tragicky zahynul a z úcty k němu putoval Hyundai i20 Coupe WRC do muzea a tohle auto už nikdy závodit nebude. Správné rozhodnutí? Určitě ano, nicméně z pohledu startu na Bohemce jen další slepá ulička. Možností, jak ukázat unikátní soutěžní techniku na Bohemia rally, tedy ubývalo, ale nakonec přece jen jedna vyšla! A že se jedná o další „pecku“, o tom už pokračuje znovu pražský pilot Jan Skála.
„Mám velkou radost, že se nakonec postavíme na start s Citroënem C3 WRC! Na rozdíl od Rally1 tyto auta už na trati moc nevidíte, a tak si myslím, že je to pro české fanoušky více než dobrá náplast místo Pumy, kterou lze vidět každý měsíc na WRC+. Za mě je to pořád jedna z nejkrásnějších generací WRC, která kdy jezdila po erzetách. Tady je na místě poděkovat organizátorům Rally Bohemia a městu Mladá Boleslav, díky kterým je tento start možný. Čeští fanoušci do mě už delší dobu rýpali, kdy se konečně objevím na nějaké české rally. Tak teď se mi to snad podařilo splnit,“ odkrývá své plány na Bohemku Jan Skála.
Auto této specifikace samozřejmě nemůže zasáhnout do bojů v českém mistráku, a i proto se na Rally Bohemia Mladá Boleslav objeví pouze první a druhý den soutěže, tedy v pátek na superspeciálce v Sosnové a následně na sobotních rychlostních zkouškách, kde půjde hlavně o oslavu padesátého jubilea soutěže. Citroën C3 WRC se po českých tratích ještě nikdy neproháněl, což je, doufejme, o důvod víc přijet se letos na Bohemku podívat.
Dobrou zprávou pro některé fanoušky může být, že i v tomto voze platí možnost usednout na sedačku spolujezdce, a to buď na testu před soutěží nebo v pátek na Sosnové. A koho by to zajímalo, tak cena za toto svezení bude méně než poloviční ve srovnání s Pumou. Přitom co se týče unikátnosti tohoto zážitku, jsou obě varianty prakticky vyrovnané. Zažít ostrou jízdu v Citroënu C3 WRC, to se také jen tak nikomu nepoštěstí, a hlavně další příležitost už za život pravděpodobně nepřijde.
„Chtěli jsme na Bohemku dostat pořádné auto a oslavit tak její jubileum vozem, který zde jen tak neuvidíte. A to se nám nakonec povedlo! Doufám, že jsme tím udělali radost příznivcům rally, které bych tímto chtěl srdečně pozvat. Přijďte se podívat, a to i do servisu, C3 WRC je krásný stroj a stojí za to ho vidět naživo,“ doplňuje za organizátory Petr Pavlát.
Jubilejní, 50. ročník Rally Bohemia se koná ve dnech 7. – 9. července 2023 a kromě bojů o cenné body zde letos bude k vidění i minimálně jedno unikátní soutěžní auto.
Předprodej vstupenek byl již zahájen a nově je možné pořídit i zmíněné svezení v C3 WRC:
https://shop.rallybohemia.cz/vstupenky